Tag Archive | "Søkemotoroptimalisering"

Tags: , , , , , , , ,

De beste tipsene for søkemotoroptimalisering


Mange har kanskje hørt om søkemotoroptimalisering, men ikke alle vet hva dette er. Søkemotoroptimalisering eller SEO, som det ofte forkortes går ut på å at man jobber for at sin egen nettside eller andres nettside skal komme høyere opp i søkemotorenes resultatsider. De fleste ønsker å komme høyt opp i søkeresultatene, men det kreves mye mer jobb enn hva mange tror. Det varierer hvor vanskelig det er å komme høyt opp i søkemotorenes resultatsider etter hvor stor konkurranse det er på søkeordet. For at nettsiden din i det hele tatt skal komme opp i søkemotoren må du sørge for at den blir indeksert. For å bli indeksert kan du legge til nettsiden din hos Google, eller du kan bygge lenker til nettsiden din. Det skal ikke ta så lang tid før nettsiden din blir indeksert.

Når man snakker om søkemotoroptimalisering, så skiller man mellom ON-site og Off-site SEO. Når man tenker på On-site Seo, så kan for eksempel dette være at man bruker <b> i rundt keywordene eller de søkeordene du vil rangere på. Men her bør du passe på at du ikke overdriver. En annen ting som er viktig når du skal gjøre one-site Seo er at du lenker til andre sider på nettsiden din. Hvis nettsiden din handler om kredittkort, må du lenke tilbake til hovedsiden med ankerteksten kredittkort. Det finnes en rekke andre ting du må gjøre når det gjelder On-site søkemtoroptimalisering, men dette er noen av de viktige punktene.

Når det kommer til Off-site SEO, så handler dette om forhold som ligger utenfor nettsiden din. Det handler om å skaffe lenker inn til nettsiden din fra andre nettsider. For at Google skal levere gode søkeresultater bruker de algoritmer. I disse algoritmene er det mye som spiller inn, men lenker fra andre nettsider er en viktig del. Mange velger i dag å kjøpe lenker og bloggposter for å klatre opp i søkemotorene, men dette kan være risikabelt. I følge Googles retnlingslinjer, så er dette forbudt. Hvis du følger med på nettnyheter har du kanskje fått med deg at Google kjøpte seg positiv omtale, så de sliter visst litt med å følge reglene selv.

Begynn med gjesteblogging

Hvis du ønsker å skaffe lenker inn til nettsiden din for å rangere høyere i søkeresultatene kan gjesteblogging være noe for deg. Dette går ut på at du skriver et gjesteinnlegg til en annen nettside som er relatert til din nisje, mot at du får en lenke tilbake til nettsiden din. Gjesteblogging har blitt mer og mer utbredt, og dette er en lettvint måte å skaffe lenker inn mot nettsiden din. For å få mer innhold til nettsiden din kan du la andre nettsideeiere gjesteblogge på nettsiden din. Hvis du søker på Google relatert til din nisje vil du helt sikkert finne noen som er interessert i å ta i mot gjesteinnlegg.

Start flere nettsider relatert til din nisje

Hvis du er en hardtsatsende gründer vil du kanskje kjøpe flere domener, og legge til innhold relatert til din nisje. Dette er en grei metode for å skaffe flere lenker inn til nettsiden din. Det kan være lurt at du bruker forskjellig webhotell på de ulike nettsidene, dette på grunn av at Google ikke liker at folk lenker mellom egne nettsider. En annen grunn til at dette er positivt er at da kan du for eksempel komme opp på den første resultatsiden hos Google med 2 nettsider. Da er sjansen betydelig større for at du tjener mer penger på nettsiden din.

Bruk bilder på nettsiden din

Det søkes mye etter bilder i søkemotorene, og det er noe du bør ta hensyn til. Hvis du skriver en artikkel for nettsiden din bør du legge med et bilde som illustrerer artikkelen. Husk på at søkemotorene ikke leser bilder, så du må skrive tekst for at søkemotorene skal kunne oppfatte bildet. Hvis du da legger ut et bilde av Kongen, må du passe på at du får med tekst en eller annen plass i rundt bildet. Da vil du garantert få flere treff.

Unngå duplikat innhold

Google lanserte noe som ofte refereres til som Google Panda, som gjorde at nettsider med duplikat innhold rangerer dårligere i Google. Dette gjør at man ikke bør kopiere innhold fra andre nettsider, noe som svært ofte heller ikke er lov med tanke på opphavsretten. Isteden for duplikat innhold bør du satse på å skrive unike artikler med godt innhold. Det sier seg kanskje selv at det ikke er rettferdig at kopiert innhold skal rangere bra?S

Posted in SøkemotoroptimaliseringComments (0)

Tags: , , , , , ,

3 måter å øke lesertallet på bloggen din, skriv for sosiale medier ikke søkemotorene


Det skitneste ord i mitt vokabular når det plasseres i en bestemt rekkefølge er som følger: Søkemotoroptimalisering. Det er ikke det at jeg mener at SEO er skittent, men snarere det faktum at å komme seg opp til toppen av søkesidene i en verden der det er bokstavelig talt millioner av blogger er ikke så enkelt som det var før. Av den grunn alene prøver jeg å skrive det meste av innholdet mitt i disse dager med en vekt på å skape reaksjoner på sosiale medier.

For å oppnå målet mitt er det flere viktige aspekter av mitt innhold som jeg prøver å fokusere på.

1. Spør Spørsmål på slutten av innleggene dine

Dette kan virke som en no brainer, men mange mennesker mislykkes i å stille spørsmål i slutten av et blogginnlegg. Som en blogger ønsker jeg gjerne å høre synspunktene til leseren. Ved å stille et spørsmål får jeg et forhold til hver leser som betyr at de er mer sannsynlig at han eller hun deler sine tanker via Twitter, Facebook og andre sosiale medier for å se hva venner og bekjente mener om dette.

2. La noe allerede være bestemt

Jeg vil ikke svare på alle spørsmålene på forsiden av nettsiden min, ofte forsøker jeg å lage innleggene mine med ubesvarte spørsmål. I denne artikkelen, kunne jeg bruke 24 timer til å komme med 100 måter til å øke antall lesere ved å skape reaksjoner, men jeg kan like gjerne gi mine beste ideer og deretter la mine lesere komme med sine forslag i kommentarfeltet. Noe som kan være lurt for å øke antall kommentarer på nettsiden din er å implementere Facebook Comments. Dette gjør at sannsynligheten for at folk kommenterer blir større, ettersom at de trenger bare å logge inn med sin Facebook-konto. Jeg liker også å Tweete om innleggene jeg har skrevet med beskrivende titler som kan åpne opp off-site samtaler selv før min artikkel er publisert. Dette kan skape blest på de sosiale mediene, og det kan dra massevis av trafikk til din nettside.

3. Integrere sosiale medier på nettsiden din, og link til dem i artikkelen.

Har du lagt merke til antallet nyhetsartikler og blogginnlegg som nå sier «Se hvem som har tvitret om dette»?. Det kan være lurt at når noen re-tweeter ditt innlegg at du lenker direkte til profilen til den personen som gjorde det. Jeg gir en lenke av to grunner, den første grunnen er at personen som legger ut saken din på Twitter eller Facebook allerede bruker disse tjenestene. For det andre har jeg oppdaget gjennom min egen forskning at mine lesere er mer sannsynlig til å engasjere seg på sosiale medier når jeg viser dem at jeg bruker disse tjenestene på en jevnlig basis. Selv om denne metoden ikke er en sikker metode å få flere lesere til bloggen sin, så gir det deg en god mulighet. Leserne dine får også ta del i diskusjonen, og det kan virke positivt for folk flest.

Det er mange måter en forfatter kan engasjere leserne sine, jeg ville aldri fortelle noen at de skal droppe SEO, men jeg vil si at å utvikle en trofast leserkrets som vil engasjere seg med nettstedet ditt selv etter at de forlater din nettside er den beste måten å skaffe faste lesere til din blogg eller nettside. Det kan også være smart å følge folk du vet leser bloggen din på Twitter. Det kan gi dem en følelse av at de tar del i din nettside eller blogg.

Posted in SøkemotoroptimaliseringComments (5)